Створення реальних можливостей для забезпечення потреб роботодавців та особливостей регіональної економіки
25 травня 2023 року старші майстри Центру Резниченко Т. і Плоскіна В. взяли участь у засіданні методичної секції ЗП(ПТ)О «Професійно-педагогічна діяльність майстра виробничого навчання ЗП(ПТ)О в контексті динамічних техніко-технологічних змін у галузях економіки».
Досвідом роботи з організації навчально-виробничого процесу з професій, підготовка з яких у ДНЗ «Мукачівський центр ПТО» здійснюється за дуальною формою навчання поділилася старший майстер Тетяна Резниченко. Вона розкрила зміст основних етапів організації освітнього процесу у Центрі за дуальною формою навчання з професії швачка: про укладання договорів з швейним підприємством «Едельвейс – Лего», про розподіл годин з професіно-практичної підготовки на всіх етапах навчання, про особливості виробничого процесу.
На швейному підприємстві створені всі умови для навчання за дуальною формою: виділена окрема навчально-виробнича дільниця (конвеєр), призначені координатор та наставники від підприємства, постійне забезпечення учнів роботою.
Важливу роль в організації такого процесу навчання має наставник — працівник підприємства, який передає набуті досвід і знання здобувачам освіти під час практичного навчання та сприяє адаптації учнів до трудового колективу.
Досвід показав, що дуальна форма навчання має ряд переваг:
– організація співпраці соціальних партнерів;
– навчання учнів під час виробничої діяльності з реальними умовами для вивчення теоретичного матеріалу на практиці;
– залучення кваліфікованого персоналу з виробництва до педагогічної діяльності;
– врахування конкретних запитів підприємств до змісту та якості професійної освіти.
До головних переваг такого навчання варто віднести все ж – практичний досвід. Адже теоретичні знання, не підкріплені практикою, швидко забуваються.
Роботодавець взяв участь у розробці робочих та індивідуальних навчальних планів і оцінює результати кожного здобувача з метою отримати молодого висококваліфікованого працівника, максимально мотивованого до роботи одразу після закінчення навчання. Поряд з тим є і недоліки. Основною проблемою є те, що важко знайти підприємства для впровадження дуальної форми освіти, а саме забезпечення достатньою кількістю робочих місць. Не завжди підприємству підходить розподіл часу навчання з урахуванням особливостей виробництва.
Сьогодні дуальна форма навчання активно впроваджується в закладі освіти, але на базі 11 класів. Вона покликана створити реальні можливості для впливу фахівців ринку на зміст освітніх навчальних програм, а вибір професій за дуальною формою навчання, має прийматися з огляду на потреби роботодавців та особливості регіональної економіки.